14.4.2016

כמה סיבות נפוצות שפוגעות בתהליך חילוף החומרים

זה לא סוד- המפתח להצלחה בכל תהליך חיטוב\הרזיה הוא חילוף חומרים תקין. לפעמים נראה שאנחנו עושים הכל לפי הספר אבל בכל זאת התהליך תקוע, כאן כבר אתם צריכים לבדוק את עצמכם, האם חילוף החומרים שלכם תקין. ריכזתי כאן כמה סיבות נפוצות לפגיעה בחילוף החומרים:

1. מתייבשים במהלך הלילה
מומלץ שבכל בוקר, ברגע שאתם קמים, תשתו 2 כוסות מים כדי שתמנעו מצב של התייבשות כבר בשעות הראשונות של היום. כשאתם ישנים, גופכם לא מקבל נוזלים במשך כל הזמן הזה, ומשום שגופנו בנוי מכ-60% מים, עלינו לחדש את המלאי שבו באמצעות3- 2 ליטר לפחות בכל יום. עם זאת, במהלך השינה רבים מאתנו מזיעים ומאבדים נוזלים, אותם אנו לא דואגים להחזיר, מה שעלול להוביל להתייבשות. לכן, שתו 2 כוסות מים ברגע שאתם קמים. זה יעזור לכם לקבל זריקת אנרגיה על הבוקר שתעודד את תהליך חילוף החומרים, וכן להפחית תחושות של נפיחות ותיאבון.
2. שותים יותר מדי קפה
רובנו מכורים לקפאין, חלקנו יותר וחלקנו פחות, וזה לא משנה אם אנחנו נוהגים לשתות קפה או רק משקאות מתוקים. יש אפילו כאלה שנוהגים לשתות כוס קפה מדי בוקר כדי לספק לגוף אנרגיה ומזניחים את ארוחת הבוקר. ההסבר הוא פשוט, הקפאין מדכא את התיאבון, ולא בצורה שמועילה לגופנו. צריכת כמות רבה מדי של קפאין יכולה לגרום לכם להרגיש מלאים לאורך כל היום, ועד שתבינו שלא אכלתם מספיק יתכן שכבר יהיה מאוחר מדי. אפילו אם בערב תאכלו ארוחה מזינה, במידה שצרכתם יותר מדי קפאין במהלך היום גופכם לא יוכל לפרק את המרכיבים של המזון באופן מידי, מה שעלול לגרום לכך שהאוכל שצרכתם פשוט יחליק החוצה מבלי שיתקיים חילוף חומרים יעיל עבורו. אם אתם מעוניינים להפחית בכמות הקפאין שאתם צורכים, מומלץ שתעשו זאת בהדרגה, וכמובן שאין שום בעיה בשתיית כוס קפה אחת ביום.
3. שותים יותר מדי אלכוהול
שתיית משקאות חריפים עלולה להאט את קצב חילוף החומרים של הגוף ואת יכולתו לשרוף שומן. כראיה לכך, במחקר שפורסם בשנת 2011 נמצא כי שתיית 2 כוסיות של וודקה במרווח של 30 דקות אחת מהשנייה מפחיתה את קצב שריפת השומן ב-73%. הסיבה לכך היא שהאלכוהול משמש את הגוף כמקור לאנרגיה במקום השומן שמצוי בו, על כן מומלץ שלא להפריז בשתיית אלכוהול, וליהנות גם מכוס אחת בלבד שמזיקה הרבה פחות לחילוף החומרים.
4. אוכלים מזון שמכיל חומרי הדברה
כמעט כל הפירות והירקות שאנו קונים בחנויות השונות מכילים שאריות של חומרי הדברה. ההימצאות של הכימיקלים האלה במזוננו עלולה לפגוע בקצב חילוף החומרים ולהשפיע לרעה על תהליך הירידה במשקל. הפתרון לבעיה הוא פשוט – שטפו את הפירות והירקות שלכם היטב לפני שאתם צורכים אותם או קנו מוצרים אורגניים שלא נעשה עליהם שימוש בחומרי הדברה.
5. צורכים יותר מדי קלוריות לפני השינה
רבים מאתנו נוהגים לנשנש משהו "קטן" לפני השינה שמכיל קלוריות רבות יותר ממה שנשער. אם סיגלתם לעצמכם מנהג לדלג על ארוחות במהלך היום, בשל העומס בעבודה או בעקבות חוסר תיאבון, זה מה שגורם לכם להשלים את כל אותם הקלוריות בשעות הערב, ולרוב כמה שעות בודדות לפני שאתם נכנסים למיטה. זהו אחד מהגורמים המובילים לצבירת שומן בבטן, שהוא השומן המסוכן ביותר בגוף, אשר מוביל לסיכונים בריאותיים רבים. גם אם אתם לא מרגישים רעבים במהלך היום, עדיף שתצרכו את החטיף שאתם נוהגים לנשנש בלילה דווקא בשעות היום. אם אפשר, רצוי אפילו שזה יהיה תחליף בריא לאותו החטיף האהוב עליכם, ובערב תוכלו לאכול ארוחה קלה שלא תכביד עליכם.
6. אוכלים יותר מדי מזון מעובד
מזון מעובד מכיל כימיקלים רבים, זה לא סוד, והם אלה שעוזרים לו להישאר טרי וטעים למשך זמן רב. לפעמים פחיות השימורים והקופסאות להקפאה יכולים לחסוך לנו זמן רב, אך מומלץ להימנע מצריכת המזונות שהם מכילים כמה שרק אפשר. חומרי השימור שבהם מגבירים את כמות שומן הבטן ועלולים להוביל למחלת הסוכרת ולהאטת קצב חילוף החומרים. כשאתם יכולים, העדיפו לצרוך מזון טרי ככל הניתן כדי להימנע מהנזקים האלה.
7. אוכלים יותר מדי ממתקים
כמעט בכל יום בו אני נפגש עם לקוחות, אני שומע את המשפט הבא- "מה?? בלי סוכר? איך אפשר?" .חלקנו לא מצליחים לשלוט בעצמנו כשזה נוגע למתוקים, והסיבה לכך היא שהסוכר שמצוי בכל הסוכריות, השוקולדים, העוגיות והגלידות נספג בקלות רבה בדם וגורם לנו להתמכר אליו. כתוצאה מכך אנו יכולים לסבול מרמות גלוקוז גבוהות, שבמצבים מסוימים מסוגלות כמעט לעצור את תהליך חילוף החומרים שבגוף. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם החשקים למתוקים האלה היא לאכול פירות במקום ממתקים.
8. לא אוכלים מספיק אגוזים
אחד החטיפים המומלצים ביותר שיש לטבע להציע לנו זה אגוזים, והסיבה לכך היא שהם עשירים בחלבונים ושומנים בריאים. אותם השומנים מספקים לגופנו אנרגיה, מפחיתים את רמת הכולסטרול ומגבירים את קצב חילוף החומרים. אם אתם לא נוהגים לצרוך אגוזים באופן יומיומי, מומלץ שתיקחו אתכם לעבודה חופן של אגוזים שתוכלו לנשנש, או שתוסיפו אותם לסלטים שלכם, כאשר כמות זו הנה מספקת על מנת שתוכלו ליהנות מיתרונותיהם הבריאותיים.
9. שומרים על דיאטה נוקשת מדי ורוצים תוצאות מיד
הפחתת משקל בעזרת דיאטה היא מומלצת עבור כל מי שסובל ממשקל עודף ושומנים רבים בגוף, וזאת לצד פעילות גופנית, אך במקרה שאתם מנסים דיאטה קיצונים ונוקשת מדי, אתם עשויים דווקא לפגוע בעצמכם. אם למשל תפסיקו לאכול פחמימות לגמרי ותמשיכו להתאמן בחדר הכושר, סביר להניח שלא תצליחו לבצע אימון יעיל שיעזור לכם להפחית במשקל. הסיבה לכך היא שהפחמימות מספקות לגופנו אנרגיה שעוזרת לנו לשרוף את הקלוריות העודפות בחדר הכושר. ככל שיהיה לכם יותר אנרגיה, האימון הגופני יהיה קל יותר עבורכם. גורם נוסף שיכול להשפיע על התהליך הוא המאזן קלורי שלילי גדול מדי, מה שמוביל לחוסר חילוף חמרים.
10. לא שומרים על תפריט מאוזן
רבים מאתנו נוטים לצרוך הרבה חלבונים ומעט פחמימות או הרבה פחמימות ומעט חלבונים ונמנעים לגמרי משומן איכותי, אך עלינו לצרוך כמויות מאוזנות של כל אחד מהם על מנת שנוכל לזכות במספיק ויטמינים ומינרלים שמצויים בכל פריט מזון. בסעיף הקודם כבר הזכרתי את חשיבותן של הפחמימות, אך גם השומנים חשובים בתפריט ירידה במשקל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה